Facebook

Zakwaszenie organizmu – stan zagrażający zdrowiu

Każdy składnik, znajdujący się w naszym codziennym jadłospisie, oprócz dostarczenia wartości odżywczych i kalorii, działa na nasz organizm kwasotwórczo, bądź zasadotwórczo. Zakwaszenie organizmu powstaje wtedy, kiedy dochodzi do zachwiania równowagi kwasowo – zasadowej. Odczyny ph krwi zostaje zaburzony, co skutkuje różnymi dysfunkcjami w funkcjonowaniu organizmu. Jest do dość powszechny stan w obecnych czasach, ponieważ większość osób odżywia się nieprawidłowo.

Nadmiar kwasów w organizmie powoduje:

  • odwapnienia kości, czyli pobieranie wapnia z kości, zębów i chrząstek stawowych. Stan ten doprowadza do coraz bardziej powszechnej osteoporozy (w coraz młodszym wieku), a także zmian zwyrodnieniowych stawów,

  • rozwój komórek rakowych co udowodnił w 1931 roku dwukrotny laureat nagrody Nobla, niemiecki biochemik Otto Warburg ,

  • obrzęki ponieważ, aby rozcieńczyć kwasy organizm zatrzymuje wodę,

  • przyspieszone starzenie się tkanek. Na skórze pojawia się więcej zmarszczek, pojawiają się problemy z cerą, wypryskami, zaczerwienienia,

  • osłabienie organizmu. Na walkę o utrzymanie prawidłowego ph krwi organizm traci bardzo dużo energii, co powoduje ogólne zmęczenie, problemy z koncentracją, nerwowość, skłonność do stanów depresyjnych, częste infekcje i przeziębienia,

  • częste bóle i zawroty głowy, osłabienie, migreny, cienie pod oczami,

  • kłopoty z trawieniem, zaparcia, a tym samym kłopoty z utrzymaniem prawidłowej wagi

  • choroby przewlekłe tj. reumatyzm, zawał serca, nowotwory, migreny, cukrzyca, kamica nerkowa, kamienie w woreczku żółciowym, dna moczanowa.

Wprowadzając do diety produkty żywnościowe, które działają zasadotwórczo, możemy przywrócić równowagę kwasowo-zasadową. W ten sposób niwelujemy szkodliwe działanie kwasów. W codziennej diecie należy ograniczyć produkty, które są przyczyną zakwaszenia, czyli białka i cukry proste. Jeśli natomiast spożywamy produkty kwasotwórcze, należy zadbać o odpowiednią podaż składników, które zneutralizują szkodliwe działanie kwasów. Należy więc tak komponować posiłki, aby produkty kwasotwórcze zrównoważyć produktami alkalizującymi. Dodatkowo należy uwzględnić minerały zobojętniające wydalane kwasy, czyli magnez, wapń czy potas. Szukając produktów alkalizujących nie należy sugerować się smakiem. Chodzi o to jak dany produkt zachowuje się w procesie trawienia. Na przykład kwaśna cytryna, czy limonka mająca kwaśny smak, w procesie trawienia zachowuje odczyn alkaliczny. Cytryna jest jednym z najbardziej alkalizujących produktów. Właściwości alkalizujące ma większość warzyw i owoców. Szczególnie aktywne w tym procesie są  buraki, jabłka, cytryna, sałata i banany.  Chcąc zachować równowagę kwasowo – zasadową nie chodzi o to, aby zrezygnować z pełnoziarnistych węglowodanów, jaj czy nabiału. Te produkty mają wiele cennych  wartości odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Chodzi o to, aby produkty z obydwu grup odpowiednio ze sobą połączyć. Pieczywo z wędliną lub serem powinniśmy łączyć z sałatą, pomidorem, kiełkami czy innymi warzywami. Mięso zawsze z dużą ilością warzyw, to samo z kaszami. Płatki owsiane zneutralizujemy łącząc owsiankę z jabłkiem lub innymi owocami, a ziarna z jogurtem. Jajecznicę posypujmy szczypiorkiem. To samo z białym serem. Możemy też dodać do niego kiełki. W naszym codziennym jadłospisie powinno znaleźć się dużo owoców i warzyw. Nie bez przyczyny mówi się o 5 porcjach, w 5 posiłkach.

Aby utrzymać równowagę kasowo-zasadową należy w swoim jadłospisie zastosować złotą proporcję czyli ok. 80 proc. produktów alkalizujących oraz ok. 20 proc. zakwaszających.
Należy więc zrezygnować przede wszystkim z produktów wysoko przetworzonych. Fast foody to kopalnia produktów, które powodują zakwaszenie organizmu. Nie można też przesadzać z kawą, herbatą i oczywiście alkoholem. Należy też sporo pić, bo nawadnianie wspiera działania oczyszczające organizmu.

Warto zauważyć, że większość diet wysokobiałkowych (np. dieta Dukana), wysokotłuszczowych lub niskowęglowodanowych, powoduje szybkie zakwaszenie organizmu. Zwłaszcza jeśli do ich wytycznych stosujemy się wybiórczo i pomijamy część produktów ze względu na to, że są trudno dostępne lub ich nie lubimy. To najgorsze z możliwych rozwiązań i nawet jeśli uda nam się zrzucić trochę kilogramów, to możemy sobie mocno zaszkodzić.

Jednak zakwaszenie powstaje nie tylko ze względu na niewłaściwą dietę. Wśród jego przyczyn wymienia się również siedzący tryb życia, a także nerwy i stres. Powodują one bowiem dysfunkcje systemów regulacji. Jeśli dodamy do tego odżywianie, powodujące zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej i mamy kłopot.

Poza tym zakwaszenie dotyczy nie tylko ludzi starszych i chorych, ale również dzieci. Nasz organizm jest bardzo tolerancyjny, ale do czasu. Kryzys następuje zwykle ok. 40-tego roku życia, kiedy lawinowo zaczynają pojawiać się rożne dolegliwości. W tym okresie życia odczuwane do tej pory sporadycznie dolegliwości mogą przejść w stadium przewlekle.

Właściwe odżywianie zorientowane na warzywa, owoce, niewielką ilość białka, do tego odpowiednie nawodnienie, pozytywne nastawienie i aktywność fizyczna to klucz do długowieczności. Każdego dnia pracujemy na to, jak będzie wyglądać nasze życie, zdrowie, ciało w późniejszym wieku. Jeśli o siebie dbamy odżywiając się zdrowo, utrzymując równowagę kwasowo-zasadową, zyskujemy poprawę samopoczucia, wzrost sił witalnych, ustąpią dolegliwości bólowe stawów i mięśni, skóra stanie się gładsza – poprawią się niemal wszystkie parametry naszego zdrowia, co zwiększy nasz apetyt na życie.

Produkty powodujące zakwaszenie organizmu

Mocno zakwaszające

(pH 5,9-5)

Średnio zakwaszające

(pH 6.9-6)

Słabo zakwaszające (pH<7)

mięso i wędliny jaja twaróg
cukier, słodycze ryby makaron sojowy
sól brązowy ryż kasza gryczana
słodziki piwo otręby
czekolada i kakao makaron pełnoziarnisty fruktoza
mąka pszenna i produkty pochodne orzeszki ziemne orkisz i produkty pochodne
ryż biały chleb żytni orzechy laskowe
sery żółte  kefir, jogurt orzechy nerkowca
 kawa  melasa  pistacje
 czarna herbata  owies  pestki dyni
 napoje gazowane  gryka  orzechy włoskie
 suszone owoce  chleb pełnoziarnisty  tahini
 kukurydza  margaryna  oliwki
 lody, dżemy  majonez  amarantus
 drożdże  malina, winogrona  mleko sojowe i ryżowe
 jęczmień, żyto herbatniki  olej słonecznikowy
wanilia  daktyle
 pszenica  śmietana
 gałka muszkatołowa  curry

 

Produkty działające zasadotwórczo na organizm

Mocno zasadotwórcze

(pH 9- 8,1)

Średnio zasadotwórcze

(pH 8-7,1)

Słabo zasadotwórcze (pH>7)

bakłażany, dynie, cukinie buraki kalafior
ogórki brokuły cebula
sałaty liściaste kapusta, kalarepa roszponka
botwina, szpinak (surowy – sałatki) marchew, seler, por kiełki pszenicy
czarna rzodkiew fasolka szparagowa wiśnie, czereśnie
Soki warzywne świeże bez cukru pomidory dojrzałe jabłka
Soki owocowe świeże bez cukru szczaw, szpinak (gotowany) gruszki
kiwi  dojrzałe banany śliwki
arbuz, ananas  słodkie brzoskwinie  oliwa z oliwek
daktyle, figi, rodzynki  mandarynki, pomarańcze, cytryny  migdały
prawdziwki, kurki  maliny, truskawki  zielona herbata
 awokado  maślanka
 dojrzałe winogrona  wytrawne wino
 chrzan

 

Facebook
Zapraszam serdecznie do kontaktu:    Beata Banaszyńska